Det er noen aktører som sier at de "går for kun økologiske produkter," og vi sier vi går for både naturlige OG økologiske produkter.
Det går på mye av det samme, for de fleste store naturlige merkene er økologiske og de fleste er sertifisert økologiske også. Det ER en god bekreftelse på at et merke er økologisk sertfisert. Da vet man at de inneholder rene ingredienser, har miljøvennlig produksjon, er cruelty free og at emballasje er nedbrytbar osv.
MEN det finnes også veldig mange kjempegode, naturlige merker av høyeste kvalitet, som ikke er sertifiserte.
Det er mange årsaker til at de ikke er sertifiserte, blant annet fordi den økologiske sertifiseringen er kostbar, kan ta tid, kan være komplisert og mange merker er relativt nye i markedet, så den økologiske sertifiseringen er ikke klar eller blitt prioritert av disse varemerkene. Det er ikke alle sertfiseringer som blir "anerkjent overalt" heller. Mange selger i mange land og det er få merker, som er sertifisert i alle land. Et australsk merke kan feks være sertifisert i ACO eller NASAA, men det er det få som kjenner til her, men de prioriterer ikke å bli det her heller.
Det finnes ikke én felles, internasjonal sertifiseringsstandard, og de fleste organisasjonene som sertifiserer økologiske produkter er ikke offiselle, men private, uavhengie organisasjoner.
I USA har de faktisk en statlig og offisiell økologisk organisasjon USDA Organic (under USDA) men den "står ikke like sterkt" i Europa. I Europa er det derimot mange ulike organisasjoner hvor man kan sertifisere produktene sine.
I Tyskland som er veldig strenge, "anerkjenner" for eksempel ikke fullt ut den største organisasjonen i EU som er ECOCert (med opphav i Frankrike) men fortrekker tyske organisasjoner og de har faktisk flere, hvor Bio Siegel er en av de største.
I Storbritannia er Soil Association sterk og en av de største i Europa, som nå er representert i mange land, er ECO Cert/Cosmos. ECOCert er kanskje den vi ser mest av i Norge, sammen med Natrue og Soil Association. Natrue er kjent for å være veldig strenge, og er sterke i Europa, sammen med ECOCert.
Vi tenker at dersom er produkt er sertifisert av den ene eller andre organisasjonen, så er det et kvalitetsstempel.
Om de ikke har en sertifisering (ennå) eller valgt en organisasjon å samarbeide med, så kan de være svært bra likevel.
Uansett hvilke varemerker du vurderer, så bør du se på ingredienslistene deres /INCI kodene deres, som det er strenge krev til. Alle ingredienser skal stå der. Og du kan se på hva varemerkene står for. Hva er deres visjon, hvem står bak, hva er profilen deres og hva består emballasjen av osv. Det forteller veldig mye om varemerkene.
OG så er det et godt tips å kjøpe av de som har gjort undersøkelsene og som er opptatt av rene og naturlige OG økologiske produkter. (Vi har gjort denne researchen for deg).
HUSK at kravet til dokumentasjon om ingredienser er det samme for alle, alle MÅ dokumentere innholdet i produktene sine. Og de som driver, lever og ånder for ingredienser, naturlige produkter, for å ta vare på jorden, dyrene våre og helsen vår, er også opptatt av nettopp det, i alt de gjør.
Åpenhet og gjennomsiktighet har blitt viktig i dagens skjønnhetsindustri og er også en trend. De naturlige merkene viser gjerne frem produksjonen sin, menneskene bak, historien, verdiene, bruk av emballasje og ingredienser. Det kommer ofte godt frem om de har en miljøvennlig produksjon, at de er opptatt av ingredienskilder som sikrer at de er produsert ihht til miljø og uten kjemiske, syntetiske midler og gjødsel osv og at de selvsagt ikke er testet på dyr.
Dagens spørsmål er hvilke av disse ingrediensene er vanligvis ikke økologiske, men likevel masse brukt i naturlige OG i økologiske produkter.
Tips er at viltvoksende planter i naturen og havet, salter, leire osv er svært sjelden økologisk dyrket, men vanlig i naturlige produkter.