Julekalenderen er over for denne gang. Vi håper at det var både informativt og moro. Vi er opptatt av å formidle hva vi står for og hvorfor, men selvsagt også være her for deg og hjelpe deg med det du trenger av produkter eller hjelp til å finne ut hva som passer for deg og dine. Har du problemer med huden eller ønsker å gjøre forbedringer, vet du ikke hva du skal velge eller hva det enn måtte være, så er vi her for deg. Bare ta kontakt med oss, så hjelper vi deg mer enn gjerne.

Ønsker du å bli varslet om neste års julekalender, om det blir på samme måten eller en annen, det vet vi ikke helt ennå. Men julekalender blir det også i 2024. Inntil da, ta vare på deg selv og dine, ha en riktig god jul.
Beste hilsener fra oss i Karma.no

Er det viktig at et merke er økologisk, eller er et naturlig merke like bra?
Er det viktig at et merke er økologisk, eller er et naturlig merke like bra?
Det er noen aktører som sier at de "går for kun økologiske produkter," og vi sier vi går for både naturlige OG økologiske produkter.

Det går på mye av det samme, for de fleste store naturlige merkene er økologiske og de fleste er sertifisert økologiske også. Det ER en god bekreftelse på at et merke er økologisk sertfisert. Da vet man at de inneholder rene ingredienser, har miljøvennlig produksjon, er cruelty free og at emballasje er nedbrytbar osv.

MEN det finnes også veldig mange kjempegode, naturlige merker av høyeste kvalitet, som ikke er sertifiserte.

Det er mange årsaker til at de ikke er sertifiserte, blant annet fordi den økologiske sertifiseringen er kostbar, kan ta tid, kan være komplisert og mange merker er relativt nye i markedet, så den økologiske sertifiseringen er ikke klar eller blitt prioritert av disse varemerkene. Det er ikke alle sertfiseringer som blir "anerkjent overalt" heller. Mange selger i mange land og det er få merker, som er sertifisert i alle land.  Et australsk merke kan feks være sertifisert i ACO eller NASAA, men det er det få som kjenner til her, men de prioriterer ikke å bli det her heller.

Det finnes ikke én felles, internasjonal sertifiseringsstandard, og de fleste organisasjonene som sertifiserer økologiske produkter er ikke offiselle, men private, uavhengie organisasjoner.

I USA har de faktisk en statlig og offisiell økologisk organisasjon USDA Organic (under USDA) men den "står ikke like sterkt" i Europa. I Europa er det derimot mange ulike organisasjoner hvor man kan sertifisere produktene sine. 

I Tyskland som er veldig strenge, "anerkjenner" for eksempel ikke fullt ut den største organisasjonen i EU som er ECOCert (med opphav i Frankrike) men fortrekker tyske organisasjoner og de har faktisk flere, hvor Bio Siegel er en av de største.

I Storbritannia er Soil Association sterk og en av de største i Europa, som nå er representert i mange land, er ECO Cert/Cosmos.  ECOCert er kanskje den vi ser mest av i Norge, sammen med Natrue og Soil Association. Natrue er kjent for å være veldig strenge, og er sterke i Europa, sammen med ECOCert.
Vi tenker at dersom er produkt er sertifisert av den ene eller andre organisasjonen, så er det et kvalitetsstempel.

Om de ikke har en sertifisering (ennå) eller valgt en organisasjon å samarbeide med, så kan de være svært bra likevel. 

Uansett hvilke varemerker du vurderer, så bør du se på ingredienslistene deres /INCI kodene deres, som det er strenge krev til. Alle ingredienser skal stå der. Og du kan se på hva varemerkene står for. Hva er deres visjon, hvem står bak, hva er profilen deres og hva består emballasjen av osv. Det forteller veldig mye om varemerkene.

OG så er det et godt tips å kjøpe av de som har gjort undersøkelsene og som er opptatt av rene og naturlige OG økologiske produkter. (Vi har gjort denne researchen for deg).

HUSK at kravet til dokumentasjon om ingredienser er det samme for alle, alle MÅ dokumentere innholdet i produktene sine. Og de som driver, lever og ånder for ingredienser, naturlige produkter, for å ta vare på jorden, dyrene våre og helsen vår, er også opptatt av nettopp det, i alt de gjør.

Åpenhet og gjennomsiktighet har blitt viktig i dagens skjønnhetsindustri og er også en trend. De naturlige merkene viser gjerne frem produksjonen sin, menneskene bak, historien, verdiene, bruk av emballasje og ingredienser. Det kommer ofte godt frem om de har en miljøvennlig produksjon, at de er opptatt av ingredienskilder som sikrer at de er produsert ihht til miljø og uten kjemiske, syntetiske midler og gjødsel osv og at de selvsagt ikke er testet på dyr.

Dagens spørsmål er hvilke av disse ingrediensene er vanligvis ikke økologiske, men likevel masse brukt i naturlige OG i økologiske produkter.

Tips er at viltvoksende planter i naturen og havet, salter, leire osv er svært sjelden økologisk dyrket, men vanlig i naturlige produkter.
Det er noen aktører som sier at de "går for kun økologiske produkter," og vi sier vi går for både naturlige OG økologiske produkter.

Det går på mye av det samme, for de fleste store naturlige merkene er økologiske og de fleste er sertifisert økologiske også. Det ER en god bekreftelse på at et merke er økologisk sertfisert. Da vet man at de inneholder rene ingredienser, har miljøvennlig produksjon, er cruelty free og at emballasje er nedbrytbar osv.

MEN det finnes også veldig mange kjempegode, naturlige merker av høyeste kvalitet, som ikke er sertifiserte.

Det er mange årsaker til at de ikke er sertifiserte, blant annet fordi den økologiske sertifiseringen er kostbar, kan ta tid, kan være komplisert og mange merker er relativt nye i markedet, så den økologiske sertifiseringen er ikke klar eller blitt prioritert av disse varemerkene. Det er ikke alle sertfiseringer som blir "anerkjent overalt" heller. Mange selger i mange land og det er få merker, som er sertifisert i alle land.  Et australsk merke kan feks være sertifisert i ACO eller NASAA, men det er det få som kjenner til her, men de prioriterer ikke å bli det her heller.

Det finnes ikke én felles, internasjonal sertifiseringsstandard, og de fleste organisasjonene som sertifiserer økologiske produkter er ikke offiselle, men private, uavhengie organisasjoner.

I USA har de faktisk en statlig og offisiell økologisk organisasjon USDA Organic (under USDA) men den "står ikke like sterkt" i Europa. I Europa er det derimot mange ulike organisasjoner hvor man kan sertifisere produktene sine. 

I Tyskland som er veldig strenge, "anerkjenner" for eksempel ikke fullt ut den største organisasjonen i EU som er ECOCert (med opphav i Frankrike) men fortrekker tyske organisasjoner og de har faktisk flere, hvor Bio Siegel er en av de største.

I Storbritannia er Soil Association sterk og en av de største i Europa, som nå er representert i mange land, er ECO Cert/Cosmos.  ECOCert er kanskje den vi ser mest av i Norge, sammen med Natrue og Soil Association. Natrue er kjent for å være veldig strenge, og er sterke i Europa, sammen med ECOCert.
Vi tenker at dersom er produkt er sertifisert av den ene eller andre organisasjonen, så er det et kvalitetsstempel.

Om de ikke har en sertifisering (ennå) eller valgt en organisasjon å samarbeide med, så kan de være svært bra likevel. 

Uansett hvilke varemerker du vurderer, så bør du se på ingredienslistene deres /INCI kodene deres, som det er strenge krev til. Alle ingredienser skal stå der. Og du kan se på hva varemerkene står for. Hva er deres visjon, hvem står bak, hva er profilen deres og hva består emballasjen av osv. Det forteller veldig mye om varemerkene.

OG så er det et godt tips å kjøpe av de som har gjort undersøkelsene og som er opptatt av rene og naturlige OG økologiske produkter. (Vi har gjort denne researchen for deg).

HUSK at kravet til dokumentasjon om ingredienser er det samme for alle, alle MÅ dokumentere innholdet i produktene sine. Og de som driver, lever og ånder for ingredienser, naturlige produkter, for å ta vare på jorden, dyrene våre og helsen vår, er også opptatt av nettopp det, i alt de gjør.

Åpenhet og gjennomsiktighet har blitt viktig i dagens skjønnhetsindustri og er også en trend. De naturlige merkene viser gjerne frem produksjonen sin, menneskene bak, historien, verdiene, bruk av emballasje og ingredienser. Det kommer ofte godt frem om de har en miljøvennlig produksjon, at de er opptatt av ingredienskilder som sikrer at de er produsert ihht til miljø og uten kjemiske, syntetiske midler og gjødsel osv og at de selvsagt ikke er testet på dyr.

Dagens spørsmål er hvilke av disse ingrediensene er vanligvis ikke økologiske, men likevel masse brukt i naturlige OG i økologiske produkter.

Tips er at viltvoksende planter i naturen og havet, salter, leire osv er svært sjelden økologisk dyrket, men vanlig i naturlige produkter.
Dagens premie


I dag kan du vinne en deilig bodyscrub fra 100% Pure. Den inneholder krystallisert havsalt og kaldpressende oljer som jojoba, vitamin E, kokos, aprikos og solsikke. Den fjerner døde hudceller og gjør huden supermyk, mettet og glatt. 100% naturlig bodyskrubb. I dag får du alt fra 100% Pure til 20% (ordinære varer) - bruk rabattkoden 100percent.

Obs, du mangler et obligatorisk felt markert i rødt.

Luke er avsluttet

Riktig svar: Epsomsalt, Himalayasalt, Sheasmør, Rhassoul leire, Tea Tree

Vinneren ble Aina Kvalsund, gratulerer så mye!


Konkurransevilkår

Alle kan delta på julekalenderen vår, men du må være medlem av nyhetsbrevet vårt. Du gir samtykke til det, når du deltar.

Nyhetsbrev abonnenter/medlemmer får fordeler som rabattkoder, unike tilbud, som ofte kun kommuniseres i nyhetsbrevene våre. Du får også informasjon og nyheter, tips og råd fra oss. Vi vil selvsagt varsle deg når julekalenderen er i gang, samt andre konkurranser og giveaways.

Konkurransevilkår:

- Vinneren vil bli tilfeldig trukket basert på innsendte svar. Vinneren blir trukket dagen etter luken er ferdig.
- Vinnerne vil bli kontaktet e-post. Husk derfor å oppgi fullt navn og e-postadresse. Dersom vi ikke får svar fra vinnerne om mobil nummer for utsendelse innen 31.12.22, vil premien gå til ny trekning. Premiene sendes ut noen dager per uke og samles derfor opp, for utsendelse.
- Dersom nødvendig informasjon ikke er korrekt registrert vil premien gå tilbake til ny trekning.
- Deltagelse i Konkurransen er gratis og uten kjøpsforpliktelse.
- Deltagelse i Konkurransen er tillatt for enhver person som har gyldig e-postadresse, er 16 år gammel eller eldre på påmeldingstidspunktet.
- Deltageren samtykker til at den registrerte e-postadressen blir lagret og vil kunne bli behandlet og brukt i forbindelse med å informere om konkurranseholders produkter og tjenester på et senere tidspunkt.
- Du kan når som helst melde deg av nyhetsbrevet.

Vilkår

Du må være medlem av nyhetsbrevet vårt for å få varsling og delta på julekalenderen. Når du melder deg på, samtykker du til det. Du kan når som helst melde deg av ved å følge linken nederst i nyhetsbrevene. Les også konkurransevilkårene.