I alle år har de konvensjonelle store kosmetikkselskapene i dominert all handel i verden. Selskaper som L'Oréal, Estée Lauder, Gillette, Nivea, Clinique, Guerlain, Shiseido, Chanel, Lancôme, Dior, SK-II, Yves Saint Laurent, MAC Cosmetics, Maybelline, Avon, Revlon, Olay, Neutrogena, Garnier (med flere) dominerer spesielt den fysiske handelen, i de fysiske butikkene og står de for så mye som 98% av all handel - i VERDEN.
De har hatt et så sterkt fotfeste og dominans at tilgjengeligheten av naturlige og økologiske merker har slitt med å komme til og få hylleplass i fysiske butikker.
De eier verdikjeder og det er vanskelig for mange aktører å etablere seg, som en tilbyder av naturlige produkter, fordi de slipper ikke til. Og de store konvensjonelle har ikke hatt verken interessen eller motivasjonen til å bli mer miljøvennlige og bærekraftige raskt nok og har fremdeles mange års perspektiv. Og det er faktisk også vanskelig for naturlige merker å komme inn i hyllene på de store kjedene i Norge.
Det å fremstille naturlige produkter koster ofte mer, og forståelig nok, er det ikke bare endre alle formulaene sine. Det vil koste mye, og det kan også være helt umulig for noen å fremstille produktene sine naturlig, også til de prisene de gjør.
Innen netthandel er det derimot lettere å komme til, og det man ser, er at den naturlige skjønnhetsbransjen øker mer enn dobbelt så raskt på nett, enn i fysiske butikker. Det kan vi like, yeah!! 👏👏👏
Og de naturlige varemerkene har tatt opp mot 10% av netthandelen i dag og de øker i større grad enn de konvensjonelle. Det er jo blant annet fordi det er forbrukerne, som velger i større grad og netthandel gjøre dem mer tilgjengelige. Og fordi det er en del merkevarer som tar det naturlige, miljøvennlige og bærekraftige ansvaret.
Men som du skjønner er det langt igjen og vi er sikre på at vi kommer til å se en stor endring i dette i årene som kommer. Mange av de naturlige merkene er virkelig bra og tilbudet øker, så dette kommer til å bli veldig gøy, tror vi ihvertfall.
Den konvensjonelle skjønnhetsindustrien er jo en stor miljøforurenser og når flere etterspør naturlige varemerker, så tvinges både merkevarene selv og tilbyderne til å endre fokus.
Men du trenger jo ikke vente på at alle store kjeder og nettbutikker i all hovedsak tilbyr konvensjonelle produkter, når det finnes aktører, som gjør både researchen og tilbyr produkter som har gode, effektive og aktive ingredienser.
Dagens spørsmål er hvor stor andel av den fysiske handelen av skjønnhetsprodukter, står den konvensjonelle (ikke naturlige) skjønnhetsindustrien for i verden?
På bildet et NORSK varemerke ELM Organic, som har utviklet helt nydelige, naturlige produkter. Og det heier vi virkelig på og vi kommer til å se flere nyheter fra de fremover. 💚